Alte filme:

 

SISTEMUL NERVOS

Ziarul: Ziarul de duminica, Aprilie 2005

Mama RomaNica - Sistemul nervos

In 1962, Pier Paolo Pasolini realiza Mamma Roma, unul din cele mai cople s itoare portrete ale unei femei, cu Anna Magnani īn rolul titular; in aceasta drama Magnani joaca rolul unei prostituate aproape de "pensie", care īncearca sa devina "mama onorabila" de dragul fiului ei adolescent. Īn 2005, Mircea Daneliuc iese pe ecrane cu Sistemul nervos, probabil (cu siguranta) cel mai clocotitor portret al unei femei din cinematograful romānesc; femeia este Nica, jucata genial de Rodica Tapalaga, iar faptul ca este vorba despre o pensionara care vorbeste singura si se īndragosteste de TV-hero-ul Mircea Radu (Paul, īn film) poate parea "secundar"... Nu este: este, pur si simplu, demonstratia cvasi clinica a "terapiei intensive" post- '89: "Ati īnnebunit poporul cu televizorul!".

Un titlu provizoriu al filmului a fost, la un moment dat, "Mamţmare"; un altul ar fi putut fi - daca Mircea Daneliuc ar fi avut cunostinta mai din timp, de aceasta "Matusalem revolutioneaza", ca o parafraza; la articolul foarte controversat (si amendat!) al lui Mircea Mihaita "Matusalem voteaza;". Sistemul nervos, ca titlu, muta accentul de pe figura bunicii contestatare pe "mutra" convalescenta a unei natiuni - dar este o simpla metonimie: tragicomedia turbata a lui Daneliuc este, de fapt, despre o "mamaie" confuza, scapata de sub control, care "iubeste nebuneste" televizorul si vede comploturi peste tot. O paranoie ambulanta, cu basma. Nica, adica "Mamica Romānia".

N-am citit romanul inspirator, dar pot sa afirm, cu un entuziasm abia temperat de acrelile meseriei de critic: Sistemul nervos este cel mai bun film al lui Daneliuc de dupa '89! Īn trena si īn vīna Patului conjugal -primul mare film al lui Daneliuc de dupa Revolutie -, dar si - cumva - īn continuarea celeilalte apocalipse romānesti care a fost Senatorul melcilor.

Patul... avea scene colosale si un simt; - nemasurat - al grotescului, pe care-l transforma īn enormitate definitiva. Senatorul avea forta derizoriului si a excesului semnificativ, care deveneau litera de evanghelie convulsiva. Sistemul... este, pare-mi-se, cel mai reusit din aceasta "trilogie a dezastrului" de-a fi romān, caci Daneliuc a gasit īn formula monologului interior al Nicai cimentul care face sa se tina laolalta si povestea (emblematica), si delirurile ei (la fel de revelatoare). Este un puzzle ce poate parea inform sau diform, dar care se leaga exact acolo unde trebuie. Acolo unde doare. Iar filmul acesta tipa!

Despre Rodica Tapalaga nu se poate vorbi decīt īn extaz. "Mamaia" olteanca da filmului nu doar tonul - rastit, ascutit si complice, ci mai ales vocea (inconfundabila). Daca Rodica Tapalaga este "de nerecunoscut" (marea actrita disparīnd, efectiv, īn spatele personajului sau), "Mama RomāNica", ea, este imediat recognoscibila - cu toate ticurile, tīfnele si īnduiosarile sale. Este Romānia orala si viscerala, canibalizata de "politica la televizor" si ea īnsasi canibala - abulica, sleampata, ratacita-n tranzitie cu aceeasi sacosa si pe care o īntelegi, dar cu care nu te poti īntelege. E monstrul nascut din cosmar ceausist si care īnca nu s-a trezit: uneori īl iubesti, caci e "de-al tau", alteori īl urasti, caci acest "al tau" te trage īn jos ca o povara. Marele merit al lui Daneliuc este dublu: pe de-o parte, a oferit Rodicai Tapalaga cel mai stralucitor rol al ei īn cinema - acela al unei furioase la pensie, "batrīna si nelinistita"care nu mai stie pe ce lume se afla: un monument al rīsu-plīnsului fara egal īn cinematograful romānesc; pe de alta parte, a reusit filmul pe care-l asteptam de vreo zece ani de la el, ajutat de o galerie de actori care sīnt, toti, jubilatori, de o imagine impecabila, de o muzica - īn fine! - perfecta (Verdi "remixat") si de un scenariu prodigios care, dupa ce te face sa rīzi cu lacrimi tot filmul, te asaza, alaturi de Nica, pe linia ferata, singur cu gīndurile tale - ale ei: Cīt mai e, fata mea? Ca pa jeneric scrīse "Sfīrsit"...

Un articol de Alex Leo Serban.

 

 

[Prezentare] [Filme] [Literatura] [Regie de teatru] [Interviu]