SISTEMUL NERVOS
Ziarul: Romania Libera, Luni 11 Aprilie 2005
O dragoste fara frontiere (de varsta) "Sistemul nervos" de Mircea Daneliuc
Mircea Daneliuc, unul dintre rarii autori de film (in sensul optiunii cvasipermanente pentru propria proza cinematografica), ne propune cu "Sistemul nervos" o poveste despre tribulatiile feminine pe trei paliere de varsta. Cel mai important palier este varsta a treia. Mamţmare (Rodica Tapalaga intr-un rol de referinta) se-ndragosteste de un crainic stirist de la TVR (Mircea Radu, playboy, idealizat si anatemizat in egala masura). Proprietara a unei amarate de case la tara, oferita cu superficiale optimizari amatorilor de turism rural, Mamţmare ajunge in Capitala pentru a-si vedea si apara "eroul" de comploturi obscure ce nu-i permit o prezenta mai decisiva pe ecran. Gazduita in casa unui concubin al fiicei, Tuta (Cecilia Barbora), sora medicala, cu importante accese de amnezie, dar si cu o fiica, Marilena (Beatrice Benezi), aflata intr-o revolutionara adolescenta (nelipsita de droguri), Mamţmare se raliaza nemultumirilor pensionarilor, dar "sistemul nervos" cedeaza si ajunge la odihna fortata la Poiana Brasov. Aici, in oras, guvernul e atacat de demonstranti, nemultumiti de toate si orice. Dragostea se evapora si raman necazurile senectutii. Filmul intersecteaza destinele celor trei femei cu societatea romaneasca descoperita in derizoriul si mizeria ei, cu sarcasmul binevoitor al autorului care nu ezita sa se autociteze din alte filme de referinta ale operei sale. Bodoganind continuu, exprimand o stare continua de nemultumire (in afara virtualei relatii cu frumosul Paul, ironizata de toti), Mamţmare ajunge sa exprime "aceasta lehamite" fata de inertii si superficialitate, fata de renuntari si lasitati, fata de indiferenta si complicitate, atribute proprii unei majoritati nu tocmai tacute. Fiindca, atunci cand se exprima, personajele acestei majoritati o fac cu vulgaritate si indecenta, lesne recunoscute azi nu doar in societate, ci si pe cele mai multe canale mass-media. Oglinda deloc binevoitoare, "Sistemul nervos" ramane filmul unui autor moralist, exasperat de neputinta de regenerare a unei societati ghidate de nostalgii perverse si "idealuri" ambigue. In idealismul ei afectiv, Mamţmare este un curajos exponent si critic al realitatii incarcate doar de viata obturata de vulgaritate. Universul feminin al lui Mircea Daneliuc tradeaza insa si un fel atenuat de misoginism patetic. Construit alert, filmul poate deconcerta un spectator neavizat, nefamiliarizat cu fantezia, verva sarcastica si retorica unui autor niciodata comod. In razboi permanent cu oportunismul, megalomania sau mitomania practicate paralel cu minimalismul exacerbat de unii colegi, Mircea Daneliuc ne ofera o savuroasa "felie de viata" ce invita la meditatie in ciuda unor pasaje mai obscure sau ambigue. Comicul savuros al dialogurilor salveaza obscuritatile aleatorii din film. O imagine perfect adecvata personajelor si ambiantelor semneaza marele director de imagine Calin Ghibu. Actorii, in primul rand Rodica Tapalaga, apoi Valentin Teodosiu si Cecilia Barbora - in nota distributiilor "bine simtite" de autor (inclusiv un Dorel Visan, emblematic pentru postul ocupat). Remarcabil la acest film mi s-a parut si efortul distribuitorului (Media Pro) facut pentru o lansare convingatoare.
Un articol de C. Stanculescu
|