Alte filme:

 

Proba de microfon
Autor: Mircea Alexandrescu

Pe măsură ce filmul se derula, mă surprindeam repetīndu-mi īn gīnd : „Asta e cinema !". Da, este acel mod de a gīndi o poveste care-l situează pe cineast dincolo de simpla fotografiere a unor cadre mai mult sau mai puţin imitīnd realitatea şi presărīnd apoi metrajul peliculei cu replici, uneori atīt de convenţionale, de neaderente nici la situaţii şi nici la oameni īncīt ar putea fi spuse pur şi simplu din off. Filmul lui Daneliuc este cinema tocmai pentru că reuşeşte sa treacă pragul de care se īmpiedică atāţia, acela al fotografierii unor obiecte dispuse īntr-un cadru şi al unor oameni care forfotesc īntre aceste obiecte spunīnd nişte vorbe, toate acestea reflectīnd — s-ar crede — un univers uman. Arta lui Mircea Daneliuc constă tocmai din a privi universul cotidian nu īn exterioritatea lui, ci īnlāuntrul său, īn īncercarea de a străpunge acea carapace a aparenţelor spre a descrie universuri psihologice la personaje — adică la oameni — pentru a stabili motivaţiile lor psihologice, logice şi raţionale, īn comportamentele şi raporturile care se stabilesc şi se desfac mereu, se schimbă şi se combină īntr-un nesfīrşit flux care īnseamnă, de fapt, viaţa.

Daneliuc descrie totul parcă la persoana īntīi, cu patima celui care simte şi resimte că ceea ce este īn jur face parte din el īnsuşi, că lumea aceasta pe care o adună īntr-o povestire (s-ar zice că seamănă chiar a pagină autobiografică), nu este o constatare īntīmplă-toare şi din afară, ci o proiecţie interioară, poate chiar o meditaţie despre actul de a trăi conştient, lucid şi mai ales sincer, o viaţă care n-are pretenţia să fie altfel decīt obişnuita dar nu şi searbădă, īntr-o lume obişnuită, megalomană (cu pretenţia adică de a face oameni nişte devitalizate imagini idilice).

Filmul lui Mircea Daneliuc are atīt pe el īnsuşi — şi aş īndrăzni să spun şi pe, filmul nostru īn ansamblu — sensul unei autodepăşiri, al unui act de evidentă maturitate. El conferă artei filmului nostru valoarea acelui document psihologic tensionat, de o vibraţie profundă şi autentică, de acea sinceritate care poartă o poveste de pe planul simplei īntīmplări pe acela al unei revelaţii de care aproape ca ne dezobişnuisem : şi anume că personajele sīnt de fapt oameni obişnuiţi, pentru care viaţa nu are valoare prin ceea ce pare, ci numai prin ceea ce este.

Mircea ALEXANDRESCU

 

[Prezentare] [Filme] [Literatura] [Regie de teatru] [Interviu]