Alte filme:

 

PATUL CONJUGAL

Ziarul: TIMPUL Autor: Mircea Dumitrescu Data: 1993-04-13

Născut la 7 aprilie 1943, la Hotin, a urmat studii liceale şi universitare, filologia, la laşi, şi a activat la casa de cultură a studenţilor īn echipele de teatru. īn 1972 absolvă Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografic㠄I.L. Caragiaje" din Bucureşti, secţia regie şi film. Īn 1968, lucrarea de anul doi, „ARFV", un scurtmetraj alb/negru, schiţează temele constante ale filmelor sale: spaţiul īnchis, situaţia limită, incomunicabilitatea, teama, disperarea, absurdul morţii. īn 1972, „Dus-īntors", un mediu de trai color, lucrare de diplomă, conturează o lume larvară, fără motivaţie şi scop. īn debutul din 1975, „Cursa", īşi conturează arta sa poetică: inspirarea din realitatea noastră, īnsă o realitate netrucată, nemistificată, necosmetizată.

Antitradiţionalist, adică anti idilic, anti frivol, stilul său se remarcă prin minuţia observaţiei, prin exactitatea notaţiei cu aer de reportaj, de document, īnsă concretul, banalul, nesemnificativul, derizoriul, localul, prin forţa expresiei, sīnt propulsate spre general, spre universalitate, prin sensuri, prin semnificaţii. De aceea, el aparţine, mai curīnd, realismului simbolic pe linia lui Pier P. Pasolini şi al lui Bernardo Bertolucci. De asemenea, poate fi apropiat de Milos Forman din perioada pragheză. Filmul sugerează un Calvar, o Golgotă. Măria, dezorientată, debusolată, caută un loc īn care să se fixeze, un reper. „Ediţie specială", 1978, este o parabolă despre raportul om-sistem, om-istorie. Īnscriindu-se īn istorie omul este devorat de aceasta „Probă de microfon", 1980, īn priză directă, este o epopee a eşecului, un tratat despre ratare ca mod de existenţă.

Omul strivit de un sistem totalitar, concentraţionar, intolerant. „Vīnătoarea de vulpi", 1980, este o metaforă a morţii, la fel, ca efect al unei puteri terorizante, dizolvante, a unui sistem totalitar. Pretextul este colectivizarea agriculturii privită ca o situaţie limită, ca o invazie a răului. Admirabile sīnt aici evocarea şireteniei ţărăneşti, mimarea prostiei, a neauzitului, a nevăzutului, ca un scut de autoapărare. De asemenea, tehnica acronologiei, a discontinuităţii, a „flash-back"-ului, din montaj. Filmul este singura viziune deprimantă, pesimistă, tragică, asupra colectivizării agriculturii. „Croaziera", 1981, este o parabolă a damnării, a unei pedepse ce operează cu forţa unui destin, cu desfăşurări, de asemenea, epopeice, pretextul fiind o excursie cīştigată, ca un pariu, pe un traiect existenţial al unei colectivităţi, a omului, de la aspiraţie, de la promisiune, la eşec. „Glissando", 1982, cu viză de difuzare īn 1984, este „o mare capodoperă de ambiguitate", o parabolă a totalitarismului, a concentraţionarului, intoleranţei dintotdeauna şi de pretutindeni.

Remarcabilă este aici, īntrepătrunderea de planuri: real, imaginar, oniric, a unor elemente suprarealiste, expresioniste, realiste. Conacul lui lorgu lordeanu, semnificīnd tradiţia, este o oază de puritate, de generozitate, de īnţelepciune, de spiritualitate. Viziunea halucinantă, apocaliptică, are sensul unui rău fără sfīrşit. „lacob", 1988, este o metaforă a morţii, o parabolă a neputinţei. Filmul, ca şi celelalte, īn afară de „Glissando", unde stilul este mai elaborat, cu o ambianţă precisă, de o exactă culoare locală, cu o atmosferă tipică unei zone miniere, sugerează efectul unui rău omniprezent, rău infiltrat prin teamă.

Filmul are dimensiuni biblice. Aici, lacob nu este figura biblicului lacob ci a aproapelui nostru de acum, incapabil să īnţeleagă, dar, mai ales, să lupte. Moartea lui, īn noaptea de Ajun, nu este o răsplată, un accident, o salvare, ci o pedeapsă. „A unsprezecea poruncă", 1991, este revenirea la viziunea coşmarescă, halucinantă, de sugestii kafkiene, din „Glissando". Dar aici tonul este dur, vehement, nestăpīnit, furios. „Tusea şi junghiul", 1992, deşi īn registru comic, inspirat din Ion Creangă, ne trimite la o lume absurdă, fără motivaţie şi scop. „Patul conjugal", 1993, ultimul său film, este de o duritate greu de suportat. Filmul este o coborīre īn „infernul romānesc".

Pentru a suporta acest film, pentru a-l recepta şi a-l asimila, trebuie să ne detaşăm de universul său oribil, dezgustător, să ne detaşăm de faptul că fauna ce populează acest infern am putea fi sau sīntem noi īnşine. Aici, mai mult ca īn toate celelalte filme, răul este total, decisiv, agresiv, dizolvant, distructiv. Această stare de degradare semnifică, īnsă, o prăbuşire morală şi spirituală. Acest univers, uman cīndva, dar dezumanizat, pare asemenea unui hău, unei prăpăstii, unei genuni. Exactitatea notaţiei, minuţiozitatea, concreteţea imaginii sīnt de o forţă neobişnuită. Avem, aici, mai mult decīt īn celelalte filme ale lui Mir cea Daneliuc, senzaţia de reportaj, de document. Se pune īntrebarea: este moral, este necesar un astfel de film? Indiscutabil, da! Pentru că este un film avertisment, pentru că ne incită la o meditaţie morală şi filosofică asupra răului, pentru că, prin extrapolare, acest film este expresia stării omului contemporan, aproape de pretutindeni, dezorientat, debusolat, īnsingurat, angoasat, disperat.

Aparent total pesimist, o antiutopie ce evocă o anti lume, acest film, prin insistenţa cu care ne arată răul, stimulează foamea, setea de bine, frumos şi adevăr, adică devine mobilizator şi optimist. Prin acest film, ca şi prin „A unsprezecea poruncă", Mircea Daneliuc ne propune o estetică a oribilului, a dezgustătorului, a respingătorului.

Mircea Daneliuc cu īntreaga sa filmografie, ton, tensiune şi viziune, se īnscrie pe linia cea mai vehementă a culturii noastre, de la D. Cantemir, cronicarii munteni, I.B. Deleanu, I.H. Rădulescu la M. Eminescu, B.Pţ. Haşdeu, I.L. Caragiale, Urmuz, Eugen lonescu şi Emil Cioran.

Mircea DUMITRESCU

 

[Prezentare] [Filme] [Literatura] [Regie de teatru] [Interviu]