Alte filme:

 

ACEASTĂ LEHAMITE

Ziarul: Tribuna Autor: MIRCEA DUMITRESCU Data: 1994-07-16

"Această lehamite", cel de al patrulea film al lui M. Daneliuc, după evenimentele din decembrie 1989, şi al unsprezecelea de la debutul sau remarcabil din 1975, īn cei 14 ani de regim totalitar realizīnd numai şapte filme, cu o pauză, ca o pedeapsă īntre 1982-1988, pentru realizarea filmului „Glissando", aceast㠄mare capodoperă de ambiguitate" (Vittorio Spiga), a fost prezentat pe ziua de 8 IV 1994, a doua zi după cea de a 51-a, aniversare a naşterii acestui neliniştit creator, nonconformist şi răzvrătit, īntr-o dublă premieră, la ora 19, la Sala Palatului şi la ora 19,30 la Cinematograful Scala, cu o originală avanpremieră, tot la Cinematograful Scala, pe ziua de 1 aprilie, unde a prezentat numai 86% din film, exact procentul cu care guvernanţii de astăzi au ciştigat alegerile din mai 1990, din "duminica Orbului".

Ca īn toate filmele sale, īn afară de "Glissando", un film unic, solitar, īn filmografia lui M. Daneliuc, dar şi īn cinematografia noastră, şi aici reconstruieşte, cu o voluptate a particularului, a detaliului, a imediatului, o parte, reprezentativă, a societăţii romāneşti din zilele noastre sau, privind dintr-o largă perspectivă istorică, din a doua jumătate a secolului nostru. Peisajul nostru, drumurile noastre, străzile noastre, maidanele noastre, casele noastre, blocurile noastre, apartamentele noastre, camerele noastre cu obiectele noastre, buticurile noastre, bombele noastre, gara noastră, spitalul nostru, micile nostre ateliere şi, mai presus de orice, oamenii noştri.

Locuri, obiecte şi oameni formează un tot unitar, fac o sinteză perfectă dar. īn acelaşi timp, se intercondiţionează. Toate poartă amprenta neglijenţei, a tembelismului, a unui sictir continuu, a unui jeg generalizat. Un univers uman al deriziunii, īn care lipsesc cultul muncii si al valorilor, dar si motivaţia morală, spirituală a acestora. Toate personajele, anonime sau nominalizate, de fapt, mai mult nişte vieţuitoare cu chipuri de oameni, de la poliţaiul ce apare la locul accidentului la directorul spitalului, de la beţivi, clienţi constanţi ai aceleaşi bombe şi la aceleaşi ore la īntīmplători trecători, de la Bebe, fost alpinist de performanţă, numit cu ambiguitate, „profesorul", la doctoriţa Vali sau le refugiatul cubanez Ramon, toţi par a fi prinşi īntr-o plasă invizibilă, imensă, toţi se zbat aproape inconştient, dintr-o inconştientă, dintr-o instinctuală pornire "de a evada si toţi recad īn această uriaşă hazna, neputincioşi.

Sunt, parcă nişte fiinţe prăbuşite īn automatisme. Directorul spitalului nu mai poate avea preocupări de medic. A uitat tot, ori a trădat totul. El a devenit, cel mult, un medic funcţionar. Si, pare-se, ca un fel de recompensare, are doar obsesia gazului ce se scurge de pe conductă sau a becurilor arse; doctoriţa Vali, cu stīngăcie se mai ocupă de bolnavi şi. tot ou stīngăcie, īncearcă să repare frecventele pene de curent, rămīnīnd, cu ticul grotesc al pipăirii prizelor, poate o nevoie inconştientă de, şoc; din fosta pasiune şi preocupare de alpinist de performanţă Bebe, ca nişte repere fragile, mai invocă unele amintiri din legendarul teritoriu, acea, "lumină albă", o lume, cīndva, a speranţei, acum, aproape uitată. Si bolnavii, parcă se comportă altfel, cu stīngăcie.

Condiţia lor de bolnavi pare dubioasă. Pietonii, deşi reali, palpabili, au ceva de năluci, de fantome, de ireal, de inconsistenţă. Şi ţiganii, deosebit de expresivi, par. a popula o lume de coşmar, halucinantă. Şi aceste vietăţi se află īntr-o permanentă forfotă, ţipă, urlă, se agresează, se ciocnesc, sar unii la alţii, se bat. O lume, totuşi, paradoxal, pipăibilă, reală, concretă, şi īn acelaşi timp ireală, halucinantă, de coşmar. lată esenţa artei lui M. Daneliuc; acest joc subtil, discret, alteori de o brutalitate greu de suportat, īntre real şi imaginar, īntre local şi universal, īntre particular şi general.

Avem senzaţia a ceva foarte intim care, īn acelaşi timp, prin anormalitatea lui, pare foarte străin. Şi starea īn care această lume este condamnata să mişune, ca īntr-o mare de smoală fierbinte, de acid sulfuric, ca īntr-o bolgie, este o nouă stare pentru M. Daneliuc, starea de „lehamite", adică o stare de scīrbă, de greaţă, de voma, de suprasaturaţie, de exasperare. „Mi-e lehamite" este esenţa, laitmotivul acestui atīt de dureros film. Şi această stare de lehamite, care nu trebuie confundată cu starea de băşcălie, stare ce presupune un refuz glandular, instinctual, fără nici o motivaţie raţională, logică īn general, efect al prostiei, al . lipsei de cultură şi educaţie al bădărăniei, printr-o incapacitate de disociere, de valorizare, se manifestă peste tot: locurile, obiectele, personajele, anonimii, īmbrăcămintea lor, gesturile lor. vorbele lor, exprimă doar „lehamite".

O stare de lehamite absolută. Lehamitea, ce presupune disociere, valorizare, procesul acesta, prin degradarea psihismului, coborīnd īn zona instinctelor, finalizīndu-se prin conturarea unui nou simţ, stimulat de intuiţie, pare singura stare cunoscută in acest univers redus la condiţia de nevertebrate, pare un mod de existenţă. Şi de unde aceasta? Este doar un accident? O stare conjuncturală? Ceva trecător? Sau ceva funciar. Lehamitatea, la romāni, este o stare istorică, este o componentă a lui "homo valahicus". Este ca şi lipsa cultului muncii şi al valorilor, ca şi miştoul şi băşcălia, ca şi neseriozitatea, ca şi şmecheria, poate chiar o moştenire dar, sigur, componentă a firii noastre şi care, repet, nu poate fi confundată cu ţoale acestea.

Lehamitatea este un răspuns la ceva, o reacţie, un scut de autoapărare, u modalitate de inhibare si de defulare dar, īn cele mai grave cazuri, o scuza, sau un alibi. Dar poate fi un secret impuls, o seducţie, o pornire irezistibilă, o plăcere, o practică zilnică sau o permanentă aspiraţie. Lehamitea concretă, motivată, manifestată, finalizată istoric cu nuanţe de la o epocă la alta, de la un om la altul, de la un individ la altul, de la un grup la altul, dar si lehamitea ca aspiraţie, ca "filozofie". Ca destin. Ca fatalitate. Ca o formă, de manifestare a matricei noastre, ca o cale spre auto-cunoaştere, spre cunoaştere, dar şi ca o modalitate de eliberare, de purificare. "Lehamitea la romāni", Iată cum s-ar putea numi un posibil studiu.

Īn fond, sub altă formă, şi acest film al Iui M. Daneliuc, este o coborīre īn „infernul romānesc". Un „infern romānesc" permanent, etern, dar şi un „infern romānesc" conjunctural, istoriceşte determinat. Un "infern romānesc" totalitar, concentraţionar, comunist, existent ca sistem social-politic, foarte concret, dar şi ca structură mentală. O viziune deprimantă, sumbră, pesimistă. Şi, totuşi, pentru prima dată īn filmografia lui M. Daneliuc, prin folosirea unei subtile īntrepătrunderi īntre planul real si planul fantastic, o rază de speranţă, īncrederea īntr-o posibilă re-găsire, īntr-o posibilă re-deşteptare, īntr-o posibilă renaştere. Şi acestea, pe fundalul efectului stării do lehamite, prin re-acţiune, prin luptă.

Doina, Basarabeanca, şi M. Daneliuc acordă nord-estului. pe drept cuvīnt, prioritatea păstrării neīntinate a unor valori originare, tradiţionale, ca răspuns la expansiunea unui rău aproape mortal, cel din răsărit ,panslavismul, care accidentată bineīnţeles, un accident istoric, care a avut loc la noi şi din cauza noastră, şi avīnd, īn trupul ei, inert, fătul īncă viu. Embrionul renaşterii al re-deşteptării noastre, este, īn fond, acea parte minusculă, cītă a mai rămas, īn noi. nealterată, īn conştiinţa noastră. Doina atenţionează, anunţă, apostrofează, dojeneşte, comentează, īndeamnă.

Este un fel de "alter ego" al nostru, vocea, aproape stinsă a conştiinţei noastre, vocea divinităţii, vocea Celui Atotputernic care. īn fine, se pare că dă semnul nemărginitei sale iubiri, īntorcīndu-şi faţa spre noi. Suntem īn clipa miraculoasă a trezirii, a retrezirii. Este clipa hotărītoare, este momentul, este timpul. Şi. īn fine, pe imaginea consumării acelui act sexual, inevitabil, promiţător, providenţial, acordurile imnului „Deşteaptă-te, romāne!", Adică, regăsirea, re-deşteptarea, re-naşterea noastră nu poate veni decīt din străfundurile fiinţei noastre, biologice, afective, morale, spirituale, smulse din noi, din scīrba, din greaţa, din disperarea din revolta, din uriaşa noastr㠄lehamite".

Şi, īn acest film, gestul brutal, agresiv, vorba rea, īnjurătura, comportamentul instinctual, bine dozate, sunt convertite īn acte estetice, īn acte poetice. Cu acest film M. Daneliuc ne propune o estetică a stării de „lehamite". Şi această stare, strălucit transfigurată artistic, este tonică, mobilizatoare, pentru că este o sare stimulativă, incitantă. Numai lehamitea, disperarea ne pot duce la dorinţa, la acţiunea de re-găsire. de re-deşteptare, de re-naştere, pentru că numai ea ne obligă să acţionăm, să luptăm. Speranţa, aparent pozitivă, este negativă, īn fond, pentru că īndeamnă numai la aşteptare, la o aşteptare interminabilă, la pasivitate, la paralizie, la moarte.

Filmul lui M. Daneliuc este un dureros, un disperat, un patetic, un tragic īndemn nu la „a supravieţui", ci la lupta, la demnitate.

Filmul lui M. Daneliuc este un puternic semnal de alarmă, un sever avertisment.
 

 

[Prezentare] [Filme] [Literatura] [Regie de teatru] [Interviu]