Alte filme:

 

ACEASTĂ LEHAMITE

Ziarul: Timpul Autor: Mircea Dumitrescu Data: 1994-06-16

Fiecare perioadă istorică, īn toată complexitatea ei, se remarcă printr-o anumită dominantă. Dominanta lumii antice pare echilibrul, īnsă cuplat cu sentimentul tragicului. Umanismul, iluminismul, enciclopedismul, raţionalismul impun alte dominante, poate chiar aceste denumiri sīnt dominantele. Lumea modernă, mai complexă īnsă şi mai contradictorie, mai derutantă, aduce acel spleen, acea noblesse unique (suferinţa), acea la nausee (greaţa), un sentiment al zădărniciei, al fricii, al incertitudinii, al lipsei de orizont, solitudinii şi disperării. Sugestivă īn piesa lui George Osborne Priveşte īnapoi cu mīnie (1956) şi īn filmul lui Tony Richardson cu acelaşi titlu (1959) este una din replicile personajului Helene Charles, o replică cheie: „Mi-e silă. Mi-e greaţă". Ea exprimă starea de spirit a tinerei generaţii post-belice din Marea Britanie, starea de spirit a „furioşilor".

La cel mai recent film, Marea lehamite (1994), Mircea Danieliuc transfigurează artistic o stare de suprasaturaţie faţă de degradarea, de alterarea, de prostituarea īntregii societăţii romāneşti, cu transmitere directă la zilele noastre. E o stare de silă, de greaţă, de vomă ca efect al expansiunii unui rău generalizat. Un rău care nu este arătat, nu este descris, nu este nutrit. Este vorba despre ceva incert, nebulos şi implacabil, exercitīndu-se cu forţa unui destin nefast şi devorator. De aceea, tocmai, prezenţa lui este mai apăsătoare, mai cumplită şi efectele lui incredibil de dezastruoase. Este ceva asemănător unei pandemii.

Oamenii anonimi sau personajele cu un statut social conturat parcă şi-au pierdut identitatea. Privirea lor, goală de orice vibraţie interioară, poartă parca doar acea zvīcnire a unei vietăţi mereu la pīndă, mereu pīndite. Cuvintele pe care le rostesc aparţin unui univers foarte concret, foarte restrīns şi par golite de sensurile lor originare. Gesturile par lipsite de logică, de motivaţie, de simpla intenţie a comunicării. Cu toţii au uitat parcă ceea ce este esenţial, par prăbuşiţi īn automatisme.

Directorul spitalului sau doctoriţa Vali se rezumă numai la treburi mărunte, fără finalizare, fără perspective, treburi pe care le repetă cvasi-instinctual. Bebe, fostul alpinist de performanţă — cel mai bun rol al lui Horaţiu Mălaele din īntreaga sa carieră — mai păstrează doar rudimente din vechile preocupări, aspiraţii şi motivaţii, iar Ramon, īnstrăinatul, marginalizatul, se īncadrează perfect prăbuşirii morale şi spirituale din jurul său, se adaptează perfect unei existenţe derizorii, larvare, dominată şi stimulată doar de legile supravieţuirii.

Locurile, obiectele şi fiinţele poartă pecetea unei dezintegrări iremediabile. O lume pe cale de dispariţie, destinată, fără nici o şansă, morţii. Şi, totuşi, la asattul acestei maladii mistuitoare, victimele, bolnavii, mai reacţionează īntr-un fel. Şi reacţia lor a devenit o stare generală. Starea de lehamite. Iar ea, se pare, are doar o motivaţie biologică, instictuală. Este un fel de scut de apărare īmpotriva unei lovituri mortale. Această .lehamite a anonimilor, a personajelor, a supravieţuitorilor care mişună prin acest univers al deriziunii, prin această imensă hazna a nevertebratelor, este şi lehamitea lui Mircea Daneliuc, lehamitea mea, a ta, a tuturora. Este istorică, dar şi conjuncturală. Ea este expresia a tot ceea ce este rău şi aparţine lui homo valachicus, dar şi forma specifică pe care a căpătat-o īntr-o conjunctură nefavorabilă — cea din perioada post-belică dominată de sistemul totalitar, concentraţionar şi intolerant.


Aceasta stare, comica şi tragică īn acelaşi timp, lehamitea, nu trebuie confundată cu starea de băşcălie care este, īn cele mai multe cazuri, apanajul prostiei, lipsei de educaţie, mitocăniei şi bădărăniei. Băşcălia, presupune completa ignorare a valorilor, mai mult, anularea lor prin bagatelizare. Starea de lehamite presupune, explicit sau implicit, disocierea valorii de non-valoare. Doar că omul, solicitat peste puterile sale de rău,- nu mai percepe pe căi normale. De aceea, starea de lehamite e o stare de reacţie; un fel de al şaselea simţ, o reacţie de greaţă. Ne vine să vomităm — interminabil, pīnă la epuizare, pīnă la pulverizarea noastră. Dar acest rău ne aparţine. Este „creaţia" noastră. Această lehamite este „infernul" nostru, dar şi „purgatoriul" nostru, īnceputul unui posibil „paradis".


Această lehamite este călătoria noastră, metafizică, īn „infernul romānesc". Dar şi posibilitatea reīntoarcerii din acest infern, posibilitatea regăsirii noastre, a renaşterii noastre. Dar nu prin aşteptare, printr-o speranţă neutralizantă, ci prin acţiune, prin luptă, chiar īmpotriva propriei noastre firi.

Doina, accidentată mortal, poate asasinată, sau poate victimă a unei tentative de sinucidere; este prezentă aproape mereu, īntr-un plan invizibil pentru ceilalţi, ca o sfīnt㠄arătare", iar ea poartă, īn trupul său inert, fătul īncă viu, care simbolizează acea fărīmă de puritate pe care o mai putem avea īn noi. Prin Doina, Daneliuc face aluzie la sub-tipul romānului de nord, care mai păstrează, ca pe un tezaur, valorile morale şi spirituale necesare renaşterii noastre. īn fine, actul sexual, finalizat de cuplul Bebe-Vali, cuplul erotic mitic, pe acordurile imnului nostru naţional Deşteaptă-te, romāne! , sugerează că salvarea noastră nu poate īncepe decīt de la temeliile noastre biologice, morale şi spirituale.

Doina este un personaj tragic, este ipostaza tragică, cea mai promiţătoare, a eului nostru. De aici trebuie să īncepem. Astfel, pentru prima oară īn filmografia lui Mircea Daneliuc, apare discret sugerată sau brutal exprimată — īncrederea īn renaşterea noastră. Filmul lui Daneliuc, derutant, incomod, brutal, furios, disperat, necruţător, acceptat cu entuziasm şi respins cu vehemenţă, film ce ne propune o estetică a stării de lehamite, este un puternic semnal de alarmă, un ţipăt, un avertisment, o provocare şi o vizionară bătaie de clopot. Prin acest film, se confirmă că, la cinci ani de la evenimentele din decembrie 1989, tonul celor mai valoroase filme ale noastre, realizate de Pintilie, Dan Pita şi Daneliuc, este īncă unul de „furie", de „răfuială", de „defulare".

Dacă Iacob (1989), A unsprezecea poruncă (1991) şi Tusea şi junghiul (1992) formau un triptic, filmul la care lucrează intens īn aceste luni, Senatorul melcilor va īncheia un alt triptic, īnceput cu Patul conjugal (1993) şi continuat cu această lehamite. Recent, a terminat scenariul la Ovidins film care va aduce, tocmai la timp, o schimbare de registru şi viziune. Filmul, la dimensiuni mitice, va sugera o sinteză a două spaţii spirituale, latin şi geto-dacic. Dar īn ce registru? Chiar asta e īntrebarea!
 

 

[Prezentare] [Filme] [Literatura] [Regie de teatru] [Interviu]