|
ACEASTĂ LEHAMITE
Ziarul: ROMANIA LITERARA NR. 14 Autor: Eugenia Voda Data: 1993-04-15
DESCOPERIM, īn Această lehamite, actualitatea noastră cea de toate zilele, pusă īn pagină cu acea furie a firescului proprie lui Mircea Daneliuc, dar mai descoperim şi un nimb de fantastic, şi o neaşteptată irizaţie suav-poetică. La fiecare film am īncercat să povestesc altfel, să nu repet mijloacele" spunea Daneliuc, īntr-un interviu. Şi, īntr-adevăr, urmărindu-i filmografia - unitară, de autor, 11 filme (din care 5 de actualitate) dispuse īntr-un traseu abrupt - vom constata că Daneliuc a ştiut să fie, de fiecare dată, nou şi imprevizibil, consecvent īn refuzul de a se cantona īntr-o manieră.
Punctul de la care a pornit ideea scenariului: un fapt divers, apărut īn ziare, petrecut īn Germania. Vreme de 14 săptămīni, īntr-un spital, corpul unei femei īnsărcinate, intrată īn moarte clinică, a fost conectat la aparate sofisticate, ţinut artificial īn viaţă, pentru ca fătul, care a spravieţuit mamei, să se poată dezvolta īn continuare, să poată fi dus pīnă la ora unei posibile naşteri". Regizorul se (şi ne) īntreabă cum ar arăta un asemenea nobil experiment transplantat īn spaţiul autohton, īntr-un spital sărăcăcios, dotat cu un unic (la propriu) bloc de reanimare şi acela hodorogit, un spaţiu īn care nu e loc pentru nobile fantasme, şi īn care orice elan īn slujba ştiinţei e condamnat să eşueze īn neputinţă şi grotesc.
Nu īntāmplător, Daneliuc īşi plasează filmul īntr-o zonă stranie, īn care, de pildă, maşinile pot urca la deal cu motorul oprit: Chestie de magnetism! Un tărīm magic, hărăzit de Dumnezeu, dar īn care vīnzoleala unor creaturi opace calcă totul īn picioare. Ce se va īntāmpla, īn acest context, cu ambiţia de a face să se nască un copil viu dintr-o mamă moartă? Ea va degenera, inevitabil, īn comedie. Comedia unui autor mereu ne-linişit, ne-iertător, ne-bun.
In personajul doctoriţei idealiste, Cecilia Bīrbora aduce o puritate neostentativă, un joc cinematografic de factură foarte modernă; o tīnără blondă, subţire, cu multă prospeţime şi feminitate, cu un aer uşor repezit şi uşor absent, şi cu un viciu unic īn felul lui: cīnd simte că nu mai suportă”, că o apucă nebunia”, că nu mai poate face faţă realităţii, doctoriţa se descarcă” (sau se īncarcă) drogīndu-se, īn doze mai mici sau mai mari, cu porţii de... curent electric! Ea se conectează cu febrilitate la reţea, demontează prize şi īntrerupătoare ca sā se poată curenta īn voie, să se lase pătrunsă, īnfiorată, scuturată de curentul electric, iar acest joc periculos constituie marea, perversa şi atot-consolatoarea ei plăcere. Dl. Freud ar fi avut, fără īndoială, multe de spus despre un asemenea caz şi despre resortul lui dominant - frustrarea. Mai puternică decīt starea de frustrare nu este, īn film, decīt starea de lehamite, cuvīnt intraductibil īn toată complexitatea lui, echivalat īn dicţionare, īn alte limbi, prin: a fi obosit”, a fi dezgustat”, a te fi săturat de ceva"; doar că lehamitea noastră are şi ceva īn plus: ea presupune un cinism voios sau indiferent, o respingere a tragediei. Lehamitea nu va fi, niciodată, o stare tragică (cel mult de farsă tragică).
Imaginea īnsăşi a acestei stări - starea primordială a lumii noastre - cu toate sinuozităţile ei, o oferă personajul creat de Horaţiu Mălăele, care sugerează, cu fineţe, umor şi inteligenţă, cum, dintr-un īntreg joc al măştilor, a mai păstrat doar o singură mască, pe care, tot din lehamite, nu mai catadicseşte să si-o schimbe. Acest cuplu īn formare, aliat īntr-o stare de continuă atracţie-respingere, e urmărit de fantoma" femeii care moare īn spital. Şi a cărei prezenţă se suprapune, difuz, peste cadrul realist - o veritabilă performanţa de imagine, aparţinīndu-i lui Florin Mihăilescu. Iată o idee excepţională a lui Mircea Daneliuc: balansul īntre o realitate sordidă, de criză - şi misterul, şi chemarea, şi nostalgia nelămurită a unei alte lumi, balansul īntre aici" şi dincolo", īntre realitate şi irealitate. Peste actualitatea infectă, promiscuă, obsedată textual", se suprapune imaginea făpturii care nu se īndură să părăsească această lume murdară, ca să alunece spre depărtarea luminoasă, spre clara lumină originară. Apariţia nălucii perseverente suprapune stării de lehamite o stare de dor, dor de viaţă şl de astă lume; cum e apa, rece”, vreau doi mici şi o bere!", rosteşte neauzită, cu un firicel mătăsos de voce şi cu accent basarabean, făptura interpretată atīt de ataşant de Ana Ciontea.
Secvenţele de spital sīnt, toate, admirabile (şi toţi actorii - excelenţi - īn frunte cu Ion Besoiu). Chiar şi secvenţele de o indubitabilă stridenţă (ţiganca īn delir, īmpăratul bananelor) se topesc īn sfera unui īntreg incandescent. Lucru ciudat: mizantropia lui Daneliuc lasă īn urmă, ca o cometă excentrică, o dīră de speranţă.
Voi fi fiul meu!", hotărăşte năluca, īn setea ei de reīncarnare, īntr-o secvenţă finală antologică, īn care - pe un Deşteaptă-te romāne" cu coloratură astrală - ni se sugerează că dragostea poate - ar putea - lua, oricīnd, lumea de la īnceput. Finalul pune pecetea sublimului pe o actualitate definitiv deraiată īn ridicol.
Contemplaţia existenţei", īn Această lehamite, e de tip baroc; vezi starea permanentă de criză, tensiune şi ambiguitate, vezi cultivarea contrastului ironic, vezi trăirea intensă a decepţiei (plus scepticismul aferent: Sīnt romān, draga mea, sīnt īnvăţat să pierd!" sună o replică a lui Mălăele, şi, dincolo de ea, īl auzi pe Mircea Daneliuc). Iată două citate din studiul lui Adrian Marino despre Baroc" si veţi vedea cīt de bine se potrivesc ele filmului: Pe latura conştiinţei morale se consolidează sentimentul profund melancolic al vanităţii existenţei, al caducităţii, (...) cu termen final moartea. Pe latura superficial-epicuree, o īnclinare pronunţată spre expedient, plăcere şi satisfacţie imediată". Sau: Nota caracteristică a acestui stil ar fi tensiunea, predispoziţia esenţială spre efect de disonanţă şi contrast - de la simpla surpriză şi uimire, pīnă la ruptura şi discordanţa dramatică patetică, -creatoare de impresii instabile, mobile, caleidoscopice, tot mai violente, efect al unei tendinţe de supraabundenţa şi confuzie progresivă a conturelor. Căci, condiţia şi īn acelaşi timp tehnica tipic barocă rămīne mereu disputa dintre conţinut şi formă, respectiv īntre esenţă şi aparenţă, conflictul dintre existenţial si vizual, rezolvat doar pentru o clipă, anulat īn īnsăşi confruntarea şi suprapunerea efemeră a celor două planuri"...
Dacă Patul conjugal rămīne filmul epocii imediat post-revoluţionare, cu sindromul elicopterului, cu obsesia Ceauşescu, cu īntemeierea Partidului Democraţiei Originale, cu toată agitatia implicită şi explicită (Romāni, vi se pregăteşte ceva!"), Această lehamite e filmul perioadei următoare: - lucrurile s-au aşezat, s-au stabilizat, s-au restaurat”, oamenii s-au liniştit, bătrīneii apar cu o sacoşă īntr-o mină şi cu buletinul de vot in alta” (Voi ne-aţi adus īn situaţie!", strigă doctoriţa spre o coadă cenuşie, şi replica sună foarte amuzant).
Īn Această lehamite apare lumea noastră, adusă īn situaţie . Agitaţia a schimbat locul cu lenamitea, iar romānilor nu li se mai pregăteşte” nimic, pentru că totul li s-a pregătit deja.
|