|
PISICA RUPTĂ
Ziarul: Romania literara Autor: Eugenia Voda
Daca, īn ultimii trei ani, n-a mai filmat nimic, Mircea Daneliuc a scris, īn schimb, o carte. Viaţa ne filmată s-a īntors īn cuvinte. Acum cīteva luni, cititorii Romāniei literare" au descoperit, chiar īn această pagină, īn premieră absolută, un fragment din Pisica rupta, pe atunci īn curs de apariţie.
Pīnă cīnd criticii literari vor diagnostica intrarea īn literatură" a cunoscutului cineast, criticul de film īşi face o datorie de onoare din a semnala lansarea romanului, la Tīrgul de carte Gaudeamus", sub sigla Editurii Univers. Am aflat, de la Denisa Comănescu, că este, pentru editură, o premieră: Univers n-a mai tipărit, pīnă a-cum, proză romānească contemporană.
La lansare, o mare actriţă, care n-a jucat niciodată īn vreun film de Daneliuc - Mariana Mihuţ - a citit un fragment din carte; recunoşteai vocea regizorului: umorul nebun, gonind fără milă īn aerul tare al satirei şi al pamfletului, amestecul de furie oarbă şi de exasperare lucidă. Din tot ce s-a rostit la lansare, cea mai aproape de esenţa personajului Daneliuc mi s-a părut observaţia din prezentarea pe care i-a făcut-o Ana Blandiana: Mircea Daneliuc e omul care nu poate fi īnfrīnt.
Pisica rupta e, paradoxal, povestea unor repetate īnfrīngeri. Povestea unui om picat de patru ori la examenul de admitere la IATC, povestea unui regizor hărţuit de tot felul de cretini sau de ticăloşi sau de zeloşi, povestea unui veteran īn războiul nervilor, povestea unui nebun care n-a apucat să se bucure cu adevărat de nici un film pe care 1-a făcut, povestea unui supravieţuitor {īnainte: fācīnd tricotaje la maşină şi filmīnd pe la nunţi; după - după Rrevoluţie", fireşte - dat afară cu art. 130, pctul 1", adică fără drept de şomaj, şi tīrīt prin tribunale... Un tablou īngrozitor. Şi īngrozitor de vesel. Precum condiţia de cineast romān".
Citind cartea, īnţelegi că marile victorii ale personajului Daneliuc au īnsemnat, īn fond, felul īn care a ştiut să-şi trăiască marile īnfrīngeri.
Dincolo de ritmul alert al romanului, de montajul dezinvolt-savant, intercalīnd continuu timpii, timpurile şi registrele, polemica şi poemul, cadrele intimiste cu marile desfăşurări de mase (glonţ la Rrevoluţie"), viaţa cu arta (īn fluxul prozei sīnt prevăzute şi cīteva intarsii cu pagini de scenariu), dincolo de pitorescul suveran se insinuează o obsesie tulburătoare: Nu-i fascinantă povestea lui Iona? Cine poate sā-i vadă, īn bezna călduţă a marelui stomac, cosmica uluială cu care primeşte viitura acidă, scremută, fācīndu-1 una cu gelatina slinoasă īn care şi-a īncleiat picioarele, faţa şi mīinile? Urletul lui răzbit īn rīnza aceea tremurīndā pe īntuneric, cu milioane de papile hulpave şi īnfrăţite īn piticimea lor, un polip bālos şi gata sā macereze de-a valma pe cele fără de formă! Chitul fetid al mediocrităţii! Şi Iona vărsīnd de putoare..."
Pisica ruptă e pseudo-jurnalul (urletul") unui creator care, chiar şi īnghiţit", nu poate fi īnfrīnt. Descoperi, īn paginile cărţii, portrete, de o virulenţă neobişnuită. O mică mostră: Sergiu Colonnescu se credea cel mai tare-n puţulică. Era o persoană care, īn copilăria lui, căci e de presupus că a trecut cu bine şi prinţasta, n-a avut parte īndestulătoare de jocul cu soldaţii de plumb. Cineva, īn mod diabolic, i-a interzis. Regimul burghezo-moşieresc şi Averescu. īi plăcea să se filmeze trāgīnd din pistoale şi, cīnd nu se filma, se imagina. A ajuns cu timpul sā hrănească fantasma onanistă că ar fi mercenar īn Legiunea Străină, deşi bietul om nu era decīt colonel īn instituţia aceea..."
Şi totuşi, ai senzaţia că autorul nu spune decīt o mică parte" din tot ce ar putea să spună; peniţa nu se hrăneşte cu venin; situaţiile sīnt decupate şi trăite cu credinţă, dar ca pe un platou de filmare; regizorul poate să strige, oricīnd, Stop!": Mă opresc puţin. īn casa la mine se află un nemernic care ţine īn mīnā un mops sau un moks şi-mi umbla la ţevi. īmi ciobeşte gresia."
Există, oare, vreo consolare pentru toate? Am, totuşi, ceva īn urmă care nu-mi pot lua. Dacă or să reuşească să mă cureţe şi pe toată lumea o s-o doarā-n fund, īnseamnă că nici pe celelalte {filme, n.n.) nu trebuia să le fac aici. Mi-am pierdut timpul. O să continuu să-1 invidiez pe Caragiale pentru mătuşa de la Berlin". O carte pe care nu o poţi lāsa din mīnă, amuzat să-i descoperi, mereu, alte chei, cheiţe şi cifruri. După ce ai parcurs peisajul după bătălie" al lui Daneliuc, īnchizi cartea cu un gust de neputinţă şi de zădărnicie. Nu-ţi doreşti decīt un singur lucru: să NU faci parte din peisaj!
Eugenia Vodă
|