Alte cărţi:

 

PISICA RUPTĂ

Autor: Dan Mihailescu

Definirea prin negaţie

Nu mai ştiu cum se numeşte vechiul procedeu retoric al definirii prin negaţie: nu se ştie ce este un lucru, dar se ştie precis ce nu este el. Ai zice că, tot aşa, există oameni care se autodefinesc īn chip esenţial nu atīt prin ceea ce construiesc, cīt prin ceea ce desfiinţează. Prin negare, prin atac, prin luptă şi dezintegrarea celuilalt. (Atenţie: vorbesc despre oamenii de valoare şi nu despre demolatorii de profesie/semidocţii invidioşi, săpători, misologi şi nihilişti numai atunci cīnd nu le pică lor ceva.) La acest fel de autodefinire şi autoimpunere prin acizi asistăm īn cazul lui Paul Goma, de exemplu, īn mod flagrant, dar şi - mai subtil - la Alexandru George: aşezarea (nu ştiu cīt de spontană şi cīt deliberată) īmpotriva curentului general de opinie. Impulsul cu pricina a fost īn bună măsură definitor pentru o psihologie retractilă precum I.D. Sīrbu, dar şi pentru o natură complexată şi compensată jandarmereşte, precum Eugen Barbu. (Un caz aparte ar fi, aici, Arghezi, strălucind deopotrivă īn encomion şi injurie, īn linguşire, odă şi blestem, īn pamfletul crīncen.)

Evident, lucrurile abia de acum īncolo se complică.

Nu am vrut decīt să schiţez o ramă pentru a īncadra, fie şi numai pentru o clipă, teribila energie colerică a lui Mircea Daneliuc, aşa cum se defineşte ea, prin virulentă negare, īn Pisica ruptă, o carte-scrīşnet, o defulare, o suită de şarje compensatorii, locuirea ghimpoasa a unei memorii populate exclusiv cu tăişuri. Nimic rotund, nimic īmpăcat, nimic moale aici. Totul este inflamat (chiar şi cinismul rece), urzicat sau sulfuros, īntr-o nelinişte cīnd apăsătoare şi plină de ameninţări, cīnd direct explozivă. Cartea unei tristeţi invariabil agresive, adeseori aplecată peste prăpastia isteriei. Cartea unei ratări parţiale, īnsă niciodată ridicată la rangul conştiinţei autodistructive. Cartea unui orgoliu războinic, mereu īn stare de luptă şi pentru care toate micile şi marile bucurii nu sīnt decīt prilejuri de reīncărcare cu venin a bateriilor. Un fel de jurnal de front (lupta cu cenzura), un lamento vehement şi o pledoarie pro domo.

Īn orice caz, nu un roman

Nu-mi dau seama de ce autorul (sau editorul?) a optat pentru „roman". Dacă ne gīndim la vechea prejudecată comercial-editorială, este cazul să notăm că, astăzi, la noi, mult mai vandabil este calificativul „memorii", sau „jurnal", decīt „roman". Mă rog, s-o luăm ca pe un detaliu.

Pisica ruptă este o suită de amintiri agresive din trecutul imediat. O supapă pentru degajarea presiunii. Confesiunea unui eu rebel prin structură, īns㠄devenit huligan" prin forţa drăcească a īmprejurărilor.

Cititorul tīnăr (la care şi Mircea Daneliuc se şi gīndeşte numaidecīt, de vreme ce chiar īn a doua pagină a cărţii se adresează celor „veniţi după Marea Păcăleală din W) se va īntreba pe bună dreptate de ce oare unul dintre primii trei, patru mari regizori de film ai noştri, autorul atītor bombe (īn toate accepţiile cuvīntului) de la Proba de microfon la lacob şi Patul conjugal, de la Ediţie specială, Cursa şi Glissando la Senatorul melcilor, un regizor selecţionat la festivalurile de la Cannes şi Veneţia etc., etc. (inclusiv īn 1989) - de ce, deci, tocmai un artist cu un atare palmares īşi citeşte trecutul ca pe un manual de frustrări, ca pe o carte a ratărilor.

Mirarea tīnărului cititor devine ricanare sticloasă īn cazul celor mai īn vīrstă, pentru care şi Daneliuc a fost, nu-i aşa, un beneficiar al ceauşismului, cei care lansează cu perfidie de opt ani īncoace sloganele omnimaculării („toţi am cerşit", „cu toţii am mīncat rahat", „toţi mint, toţi fură" etc.) ca autodisculpare şi perpetuu īndemn la oportunism, uitīnd că există o foarte exactă - şi documentabilă - ierarhie a culpei şt ruşinii.

Adevărul e că, īn materie de film (milioane de spectatori), coerciţia a fost infinit mai cruntă decīt la scriitori (public de cīteva mii) şi īn teatru (public de zeci de mii, ca să nu mai socotim teatrul TV), ceea ce a determinat din partea autorilor o tenace echilibristică pe sīrma abilităţilor tactice, direct proporţională cu strīngerea oficială a şurubului. De aici şi caracterul absolut al relaţiilor de tip mafiot īn cinematografie, spre deosebire de literatura, unde valoarea (fatalmente subversivă, īn regim dictatorial) se putea strecura, ici, colo, īn funcţie de oraş, de editură, de nivelul tirajului şi, deci, al cenzurii, de conflictele existente pe diferitele paliere ale puterii ş.a.m.d.
īn urmă cu două săptămīni, comparam aici Jurnalul lui Alice Voinescu cu Jurnalul lui Mihail Sebastian. Sper să nu mi se ia īn nume de rău şi să fiu acuzat de „similarită" dacă acum voi asocia Pisica ruptă cu Jurnalul lui Mircea Zaciu. Īn ciuda multelor deosebiri, asupra cărora e de prisos a insista, finalitatea celor două demersuri este aceeaşi: lupta de gherilă psihologică a artistului cu forţa şi perfidia malaxorului ideologic. Cineastul, aici, omul de litere, acolo, dar cu Dumitru Popescu stăpīnind deasu- pra, alături de Suzana Gādea, Dulea şi ceilalţi. La Zaciu - şedinţele Consiliului Uniunii Scriitorilor sau īntīlnirile reprezentanţilor breslei cu Ceauşescu. La Daneliuc - trist-celebrele vizionări, unde fiecare oftat, īncruntat, căscat sau şoptire din partea „comisiei ideologice" se transforma īn mustrare, tăietură, refilmare, adăugire sau poprire, adic㠄oprirea difuzării īn reţea". īn sfīrşit, ceea ce īnsemna Dicţionarul Scriitorilor Romāni In Jurnalulr lui Mircea Zaciu (adică opreliştea finală, umilirea, absurdul, dar şi sfīrşitul fricii) va să zică Glissando īn Pisica ruptă. Este de ajuns să citim īn paralel scena vizionării lui Glissando (pp. 178-181, 190-200) şi īntīlnirile scriitorilor cu aparatul de partid din Jurnalul lui Zaciu, ca să īnţelegem numaidecīt complementaritatea celor două perspective.

Pisica din casă şi cea de pe acoperiş

Nu pe autoscopie cade accentul aici, de vreme ce nu există nici un grăunte de īndoială privind propria valoare, opţiunile īn plan uman şi artistic, sau atitudinile sociale. Este suficient să-i afli circumstanţele intrării la Regie (p. 172 ş.u.), eşecul dintīi („soseam de la laşi. Am fost un celebru actor amator, renumit īn tot cartierul, veneam să mă consacru la Institut. Ticăloşii m-au picat din prima"), al doilea, al treilea eşec, ca să-i percepi natura de luptător invariabil la pīndă („aşa cum ai jurat - Rastignac, să posezi Bucureştii, cīnd ai ieşit lunecīnd prin scuipaţii Gării de Nordţ) şi cu cuţitul īn dinţi: „Cinci examene de admitere ca să pot exista, ca să pot intra īn sfīrşit īn şcoala aceea unde se īmpart diplome şi doctorate de artişti, pentru că tata, săracul, nu cunoştea pe nimeni. Şaisprezece scenarii ca să fiu īnghiţit!

Şaisprezece, ca să īncuviinţaţi, adică să-mi īndesaţi īn gură batista aia stacojie cīt steagul Partidului, căluşul roşu plin de muci, iar eu să urlu de fericire că mai pot respira pe-o singură nară! Să se īntīmple minunea şi să desfaceţi picioarele ca să mă strecor şi eu, neobservat, fără zgomot, să gust cu recunoştinţă
secreţii/e şi scursurile idea/u/ui permis, prostia, turnătorii/e, temenelele şi gloriile de trei zile. Anii mei pe care mi i-aţi furat..".

Anii furaţi. De aici īncepe totul, de la cele pierdute şi nu de la cele cīştigate. Pentru că nimeni nu va putea răspunde vreodată ce ar fi devenit talentul īn condiţii normale, nu doar talentul lui Daneliuc, dar al tuturor valorilor noastre intelectuale din ultimii cincizeci de ani. Sigur, politrucul Gudurau vine şi susură şerpeşte: „dar nu v-aţi realizat, dragă? Nu vă lăudaţi voi că sīnteţi egali īn doxă cu occidentalii, n-aţi scos cărţi, n-aţi făcut filme? Adevărat, v-am mai ras la plecări īn Occident, v-am tăiat pagini, v-am amīnāt cărţile, v-am impus una, alta, dar per ansamblu v-aţi format şi afirmat, nu-i aşa?". Īn plus, adaugă mieros politrucul Gudurau, „ce dracuţaţi produs după 1989, odată ce, nu-i aşa, v-aţi dobīn-dit libertatea? Trei lulele, trei surcele". Cum, oare, să-i explici Gudurăului că, odată castrat, nu prea mai ai ce face? Şi că, odată deturnat la 24 de ani, pierzīnd startul şi competiţia reală, tot restul e butaforie?

Din acest unghi este de analizat clocotul furios din cartea lui Daneliuc, altfel spus: sălbatica pīndă a celor două pisici, dacă pot să spun aşa: pisica internă şi cea externă. Adică sfidarea puterii şi, respectiv, īnfruntarea Occidentului.

„A venit ceasul să rup pisica" (p. 20) īşi spune cīnd i se cenzurează Croaziera. „Cīnd a ajuns Proba de microfon la viză, Secretar era Ilie Rădulescu. Ştiam ce urmează, pīndeam să rup pisica. Dar, spre uluiala tuturor, omul a avut fantezia să-l lase să treacă" (p. 104). Şi īnainte de Glissan-do. „Acuma muşchii partinici vroiau altceva. Vroiau capul lui Enache. Nu bănuiam la ce-or să mă īmpingă toate astea. Că venise īn sfīrşit clipa să rup pisica, simţeam" (p. 190). Şi, īn fine, după Glissando: „Pe măsură ce vorbeai, ai īnceput să te simţi din ce īn ce mai confortabil. Era ca o bucurie ce gīlgīia īn sīnge. Ai atacat politrucii şi cenzura, ai pomenit de Tudoran. Ai spus că-ţi depui carnetul de partid īn semn de protest. Asta era de fapt toată pisica" (v. mai ales p. 214).

De cealaltă parte: „cineva acolo, sus, te iubeşte; ăsta-i Marele Timp al Ruperii Marii Pisici", exclamă Daneliuc cīnd este selectat la Cannes, pentru ca, odată umilit de sărăcia mijloacelor şi ciocnit de lobbysmul occidental („Dorm īn maşină, mă spăl īn closet, mă mănīncă ţīnţarii, AM RUPT PISICA, īncerc să rezist, ăştia vin cu neveste de preşedinţi şi patria mă trimite īn lume izmana pe călătorţ), năucit de precaritatea vieţii īn exil („romāni fugiţi. Mă uitam la ei cum se trotilează cu Premiat, pentru că tot vin romānesc cumpărau, mai ieftinţ) şi de cinismul ipocritei suficienţe occidentale („domnul ăsta bine īmbrăcat, cu Figaro-t īn faţă, care-şi soarbe cappucino-ul, dacă i-ai cere părerea despre ţiganiada romānească te-ar umple de sfaturi despre toleranţă şi concordie, te-ar trage de urechi cu drepturile minoritare", v.p. 167) - ajunge să conchidă acid: „sīnt două feluri de a face film: aici şi acolo! Treizeci de ani au sporovăit despre cenzura comunistă şi tot n-au habar cu ce se mănīncă.
Ce contezi tu cu gīfīiala ta? Mizeria e că poftiri ia masă se mai fac, dat mulţi mănīncă ia bucătărie".

Ar fi, prin urmare, o nepermisă greşeală faţă de carte dacă ne-am lăsa orbiţi de puhoiul invectivelor la adresa lui X sau Y, făcīndu-ne că nu observăm, īndărătul imprecaţiilor, marea tristeţe şi frustrare a unui legitim orgoliu artistic: „Abia īn momentele astea simţi că eşti de-aici şi cari īn spate, ca un melc blestemat, toţi turcii, ruşii, ceauşeştii, ţiganii, toţi minerii şi hoţii. Există, ia maluri de fluvii, copaci cu rădăcinile spălate de ape, gheare albicioase dramatizīnd sictirul cu care-ţi plimbi privirea peste inutilitatea lor decorativă, E locul unde o voinţă indiferentă la noroc Ie-a aruncat sămīnţa".

Jocul cu andreaua

Nu am de gīnd să intru īn picanteria autorului şi s㠄arbitrez" conflictele sale cu „mafia cinematografică romānească". Codificarea onomastică e minimă, de altfel, şi nu-ţi trebuie decīt o minimă familiarizare cu domeniul ca să-i vezi pe Sergiu Nicolaescu (Colonnescu, „misiune, grad, paşaport special pentru toate ţările şi toate īmprejurărileţ), D. Fernoagă (Mitică Zănoagă), Ion Bucheru (Puberu), Pita şi Veroiu (Piţurcă şi Coroiu, unul „prost ca un lemn, unde simte puterea se aşează īn patru labe", celălalt „face un cinema deţacum cincizeci de aniţ), Andrei Blaier (Flaişer, cu „pornirea naturală spre supuşenieţ), Vasile Nicolescu (Maiorescu, „de o viclenie veninoasă şi o răutate rarăţ), Octavian Paler (Maler), P. Sălcudeanu (Fermoaru), Tora (Cora) Vasilescu, dar mai ales obsedantul Tudor Cararifil (Carafilio di Pută, lugubru descris la p. 160). Mai apar Ecaterina Oproiu (p. 131), Malvina Urşianu (p. 150), S. Brucan (p. 188)... Ca īn descīntece, Pisica ruptă funcţionează pe post de scaloian buchisit cu andreaua, un fel de exorcizare a memoriei ultragiate.

Īnsă realmente incitante sīnt scenele cu ierarhia de partid: vizionarea lui Glissando, de care am pomenit, apoi Suzana Gādea cu strugurii īn birou (p. 208), vizita de lucru a lui Dulea la ACIN (p. 65 ş.u.): absolut surprinzătoare absenta lui Dulea īn carte!, īntīlnirea cu Iliescu la o sindrofie cu autografe, la Cotroceni (p. 134), relatarea indirectă a deciziei Elenei Ceauşescu de a „da drumul" lui Glissando (p. 244). Memorabile sīnt şi vizita la Ilie Alexandru, Ewing-ul ialomiţean (p. 49 ş.u.), figura lui Dumitru Popescu („avea sadismul panicii, plăcerea maladiva de-a o stīrni"(y. pp. 13, 115, 181), īntīlnirea conspirativă cu Dorin Tudoran (p. 219), dar mai ales jocul cu puterea, aşa cum este ipostazia-tă aceasta īn persoana lui Ion Traian Ştefănescu, Petru Enache şi Dinu Săraru. Este un capitol aparte, ocultat īn mai toată lumea artistică şi totuşi esenţial pentru cine vrea să īnţeleagă mizeria complicităţilor necesare, perfidia adaptării īn climatul totalitar. Cu un Petru Enache pledīnd, după scandalul cu Glissando, pentru lacob („nu-mi credeam urechilor. Mineri? Abia fusese greva aia īn Valea Jiului. Nici azi nu ştiu de ce a făcut asta, ce l-a īmpins"), un Dinu Săram care-l cheamă pe DaneJiuc, după trei ani de popreală, să monteze o piesă la Teatrul Mic (p. 87), care „mă ia şi mă duce la Miu Dobrescu" (p. 104) şi care-i ţine spatele pentru Vīnătoare de vulpi („nu era o fericire să lucrezi cu el, oscilīnd īntre furtuni magnetice şi căderi īn care se declara muribund. Ţăran impulsiv, reuşea imediat să fie şi mīrlan") şi cu un Ion Traian Ştefănescu scos din birourile microfonate şi mergīnd „unul līnga altul cu gulerele ridicate. Ca doi spioni dintr-un film rusesc (aranjase o vizionare a lui Glissando cu Nicu Ceauşescu, v. p. 206) - se poate īncepe o istorie piezişă a artistului īn ceauşism.

Daneliuc ne oferă şi un foarte posibil motto al acesteia: „la urma urmei pīnă unde poţi īmpinge compromisul cu ei? Apleci spinarea, īi scīrbeşti repede. Doi genunchi īndoiţi nu stīrnesc mila. N-o faci, or să te deteste fără iertare, pentru că se simt sfidaţi".

 

[Prezentare] [Filme] [Literatura] [Regie de teatru] [Interviu]