CROAZIERA
O producţie a Casei de filme 3, Director Eugen Mandric; Producător delegat: Dumitru Solomon; Machiaj: Măria Mătase; Costume: Daniela Codarcea; Decoruri: Magdalena Mărăşescu; Montaj: Măria Neagu; Sunet: Horea Murgu; Imagine: Gabor Tarko; Scenariul: Mircea Daneliuc; Cu: Tora Vasilescu, Nicoīae Albani, Măria Gligor, Paul Lavric, Mircea Daneliuc, Ioana Manolescu, Mihaela Juvara, Adriana Şchiopu, Florin Tănase, Măria Munteanu, Mario Podoleanu.
Un grup de tineri cīştigători ai unor diverse concursuri din sfera "īntrecerii socialiste" sīnt recompensaţi cu o croazieră īn bărci, pe Dunăre. De la īnălţimea punţii navei de comandă unde se află statul major al expediţiei Tovarăşul Proca (Nicolae Albani) şi doctorul Velicu (Paul Lavric) veghează la bunul mers al "acţiunii". Ei au de īnfruntat abateri de la morala - socialistă - părăsiri ignobile de logodnice şi furturi de struguri -, dezmăţul tineresc a cărui expresie supremă devine "jocul cu lingura", sau aventuri erotice ale unor cupluri dovedind un apetit amoros blamat īn public de tovarăşul Proca, dar invidiat pe ascuns. Refăcut după o indigestie cauzată de băutul apei din Dunăre, Tovarăşul Proca īnmīnează īn final īntr-un cadru festiv, diplomele participanţilor la croazieră.
Alături de "Proba de microfon", "Croaziera" poate fi considerat nu doar un film despre o generaţie, ci cel al unei generaţii. Dacă exista īn cinematograful romānesc filme-cult ale unei anumite perioade, cele menţionate ar putea fi trecute pe listă alături, probabil, de "Reconstituirea". Ca şi filmul lui Pintilie, "Proba" şi "Croaziera" (la o primă vedere "de actualitate", declanşīnd rīsul prin absurdul situaţiilor de viaţă care descind din Caragiale şi Băieşu) sīnt filme relatīnd tragedia unei generaţii. Pierdută. La fel ca şi "Reconstituirea", "Croaziera" a fost filmul care şi-a creeat un public, intuindu-i disperarea comună.
"Croaziera" este de fapt un film trist, mirosind melancolic ca firele de nisip descoperite, iarna, īn căptuşeala unei haine purtată īn vară pe Litoral. Un film despre o tinereţe irosită, condamnată să dispară repede, căreia i se impun distracţiile, programul de viaţă, gīndurile, iubirile.Despre existenţa īntr-o societate īn care conducătorii se află pe şalupa cu motor iar ceilalţi, vīslind din greu contra curentului, sīnt obligaţi să zīmbească strepezit. Dragostea este īncă posibilă īn "Croaziera", e īncă pură şi inocentă. Sīnt īnsă ultimele zvīcniri ale tinereţii. Iubirea va muri apoi, devenind perversă īn "Glissando", vinovată īn "Iacob", act fiziologic dezgustător īn "A 11-a Poruncă", "Patul conjugal".... Strofele finale aparţin cīntecului de lebădă al unei generaţii: "Ş-altă data, ş-altă dată, o s-o facem şi mai şi mai lată". Altă dată adică niciodată. "Croaziera" este unul dintre cele mai virulente atacuri la adresa comunismului din spaţiul carpato-danubiano-pontic. Vinovat de genocidul Tinereţii.
|